راه اندازی گلخانه در پشت بام و رسیدن به موفقیت و کسب درامد و ثروت

راه اندازی گلخانه در پشت بام و رسیدن به موفقیت و ثروت
لیست عنوان
یک جوان دانش آموخته مهندسی کشاورزی با سرمایه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و احداث گلخانه در پشت بام منزل به شغل مورد نظر و درامد کافی رسید.
وحید پسرکلو متولد سال ۱۳۶۳ ، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی از دانشگاه پیام نور گرگان است.
او در کنار فعالیتهای خدمات کامپیوتری در مغازه‌اش توانسته با دریافت وام از بسیج سازندگی، در پشت بام خانه‌اش گلخانه‌ای راه اندازی نماید.
این فعال اقتصاد مقاومتی می‌گوید: از دوران کودکی در روستا بودم با محیط روستا و طبیعتش انس گرفتم و با توجه به علاقه ای که به طبیعت و کشاورزی داشتم، رشته دانشگاهی خودم را کشاورزی انتخاب کردم. البته در شمال کشور اکثر جوانان به طبیعت و گل و گیاه گرایش دارند اما من احساس کردم که جنس علاقه من به گل و گیاه با بقیه فرق دارد. متوجه شدم که علاقمندی بسیاری به گل دارم.

پیش از ساخت گلخانه در پشت بام با ساخت گلخانه در حیاط آغاز کردم

او با اشاره به فعالیتهای دوران دانشجویی‌اش اشاره کرد: در دوران دانشجویی فکر کنم، سال های ۸۴ یا ۸۵ بود که به فکر ساخت گلخانه افتادم، اولین بار بود که یک گلخانه در حیاط خانه مان درست کردم و چند بوته خیار گلخانه ای کاشتم و به یاد دارم اولین محصول گلخانه ام را برای استادم بردم.

بعدها حیاط خلوت خانه که چند متر بیشتر نبود را به گلخانه ای کوچک تبدیل کردم و چند نوع گل معمولی که در بیشتر خانه ها پیدا میشد را پرورش دادم. در ابتدا به صورت تجربی کار می کردم و تجربه کمی داشتم. اما سال به سال به دانش ام افزوده شد و در کارم موفق تر شدم.

با ساخت گلخانه در حیاط آغاز کردم

سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم و یک گلخانه ۲۰ متری راه اندازی نمودم و همچنین سازه گلخانه ۵۰ متری را ساختم . در ابتدا چون تعداد گلها کم بود، برای سال اول گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم و از انجا درامدزایی داشتم.

یک گلخانه 20 متری راه اندازی نمودم

فقط با یک میلیون و سیصد هزار تومان آغاز نمودم

گلخانه ۲۰ متری یک میلیون و سیصد هزار تومان و گلخانه ۵۰ متری تقریبا با پوشش پلاستیک UV و سایبان دو میلیون هزینه برداشت. البته جنس سازه گلخانه های من، از آهن می باشد که نسبت به لوله های گالوانیزه هزینه کمتری در بر دارد. البته برای شروع کار مناسب بود.

در ابتدا پدرم مخالف بود، ولی با دیدن موفقیتم با کارم موافقت کرد

پسرگلو اظهار کرد: در ابتدا پدرم با ساخت گلخانه روی پشت بام مخالف بود البته دلیل پدرم هم بادگیر بودن پشت بام بود. اما با ساخت گلخانه و پرورش گل مخالف نبود. سال ۹۲ گلخانه ای روی پشت بامی که الان گلخانه ۵۰ متری هست، ساختم البته هزینه زیادی هم کردم، اما چون اصولی نبود و سازه مناسبی نداشت، سال ۹۳  در طوفان شدید در بهار و تابستان به کلی ویران شد.
اما نا امید نشدم و به واسطه وامی که مرداد ماه سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم، در ابتدا با مشورت با دوستانم آقایان  محسن علیپور( دکتری ماشین آلات کشاورزی) و حسن پسرکلو( کارشناس معماری) ، طرح اولیه را طراحی و محاسبات رو انجام دادیم تا به صورت اصول مهندسی و آیرودینامیک، سازه ای طراحی کنیم که در برابر بادهای شدید مقاوم باشد.
بعد از ساخت در پاییز ۹۳ گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم، چون تعداد گلها کم بود. و در سال ۹۴ به واسطه اینکه تعداد گلها زیاد شده بود، گلخانه ۵۰ متری را فعال کردم . پاییز و زمستان سال ۹۴ برعکس سال های قبل، سالی بود که بادهای خیلی شدید و طوفانی می وزید، اما سازه گلخانه مناسب  بود و در برابر بادهای شدید دوام آورد. ولی با اراده و تلاش توانستم بر مشکلات پیروز شوم و کارم را توسعه دهم.

همسرم کمکم می کند/ از درآمدم راضی هستم

وحید با اشاره به کمک همسرش گفت: با توجه به سرمایه گذاری اندکی که داشته ام و سود متناسبی که عایدم شده از درآمدم راضی هستم اما هنوز در ابتدای راه هستم و خیلی زمان می برد که حاصل درآمد این کار و فعالیتم را ببینم. اما اگر تعداد گل هایم بیشتر شود، درآمدم هم  بیشتر خواهد شد.
درکل درآمد حاصله از پرورش گل و گیاه را اگر با سرمایه، زمان و فضایی که صرف اینکار کرده ام، بسنجیم درآمد خوب و مناسبی دارد.
در کار گلخانه همسرم خیلی کمکم می کند، در چیدمان گلدان ها در گلخانه و مرتب کردن گلها، هرس و حذف شاخه ها و برگ های پیر گلها ، قلمه گیری و تعویض خاک گلها، اینها کارهایی هست که همسرم به من کمک می کند.

همسایه ها تعجب می کنند/ جوانان پشت کار داشته باشند

او می گوید: گاهی همسایه ها و دوستان را  به دیدن گلخانه میبرم، وقتی داخل گلخانه را می بینند خیلی تعجب می کنند و فکر نمی کردند که چنین فضای زیبا و شادابی بالای این ساختمان باشه با اینکه اطلاع داشتن که این بالا گلخانه است.به نظر خودم شاید تعداد کمی از مردم مینودشت بدونند که چنین گلخانه ای در مینودشت وجود دارد.
وی گفت: توصیه ام به دوستان و هم سن و سالانم که دنبال کار هستند ، این است که دست از تلاش بر ندارند و هر کاری را که شروع می کنند، ادامه دهند و پشتکار داشته باشند. انسان اگر تلاش کند، به هر آنچه که می خواهد می رسد.

نمودار وضعیت بیکاری در کشور در استان های مختلف

در نمودار زیر وضعیت محیط کسب و کار در استان های مختلف در سال ۹۶ (بیکاری) نشان داده شده است. هر چه امتیاز ، به عدد ده نزدیکتر باشد وضعیت محیط کسب و کار نامساعدتر و هر چه به صفر نزدیکتر باشد وضعیت محیط کسب و کار مساعدتر است. همان گونه که از نمودار زیر پیداست استان های مازندران با ۵٫۳۹، گیلان با ۵٫۴ و مرکزی با ۵٫۴ به ترتیب سه استانی هستند که در سال گذشته مساعدترین محیط کسب و کار را در بین استان های مختلف از نظر فعالان اقتصادی به خود اختصاص داده اند. همچنین استان های سیستان و بلوچستان با ۶٫۲۵، کرمانشاه با ۶٫۲۳ و خراسان شمالی با ۶٫۲۱ بدترین محیط های کسب و کار را در سال گذشته در بین استان های کشور داشته اند.
نمودار وضعیت بیکاری در کشور در استان های مختلف
بنابراین می توان گفت که سه استان مازندران، گیلان و مرکزی می توانند گزینه های مناسبی جهت شروع یک کسب و کار باشند و سه استان سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خراسان شمالی بدترین گزینه ها برای شروع یک کسب و کار هستند.
ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

10 پاسخ

  1. سلام من هم قصد دارم در پشت بام.گلخانه دایر کنم برای این که مقاومت سقف زیاد باشه چه کارهایی رو توصیه میکنید همچنین من میخوام از شیشه برای کلخانه استفاده کنم نظر شما چیه

    1. سلام و احترام، برای استحکام سازه خودتان لازم است از یک مهندس ناظر یا مهندس ساختمان در محدوده زندگی خودتان کمک بگیرید. همچنین برای محاسبه بار افزوده شده بر سقف منزلتان نیز از ایشان با توجه به نوع سازه ای که میخواهید سوار کنید کمک بگیرید. لازم است شما با رفتن به سایت هواشناسی ایرانی و خارجی، از سرعت باد در منطقه محل زندگیتان باخبر شوید و از این بابت مطمئن باشید که در آینده با نصب سازه مورد نظر، مشکلی برای مقاومت سازه در برابر باد نداشته باشید. همچنین برخی گلخانه های اماده که دارای قیمت بالایی هستند نیز در اینترنت به فروش میرسد که دارای وزن مشخص و خصوصیات مشخص نیز میباشد. استفاده از شیشه ، مقدار نور دریافتی گلخانه تان را افزایش میدهید، اما با توجه به هزینه ، بهتر است از پوشش پلاستیکی مخصوص گلخانه چند لایه استفاده نمایید.

  2. سلام برای یه گلخانه ۵۰ متری الان فکر میکنین حداقل چقد هزینه لازمه اینکه درحیاط میخواهم بسازم

  3. سلام..من در روستا زندگی میکنم و میخواهم یک گلخانه راه اندازی کنم..ولی هیچی از ساخت گلخانه نمیدونم.میخواستم از تجربه شما استفاده کنم

  4. سلام و وقت بخیر
    برای راه اندازی گلخانه کوچک مقیاس (مساحتی حدود 50 تا 100 متر مربع) در حیاط منزل آیا نیاز به صدور جواز از سوی وزارت جهاد و کشاورزی داریم؟
    یا صرفا تامین سیستم آب رسانی، خاک مناسب و هوای مطبوع جهت شروع کشت کافیست؟

    1. سلام و احترام
      نیازی به مجوز ندارید. میتوانید به جهاد کشاورزی منطقه خودتون سربزنید و از اونها در اینباره جزئیات بیشتری بخواهید.
      این دو پادکست رو گوش کنید:
      پادکست آموزش فرایندهای تاسیس گلخانه به صورت صوتی قسمت اول

      آموزش فرایندهای تاسیس گلخانه به صورت صوتی قسمت اول آموزش فرایندهای تاسیس گلخانه به صورت صوتی قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید