مینوز گوجه فرنگی – tuta absoluta -کشاورزان ترکیه ای مبارزه میکنند

مبارزه-کشاورزان-ترکیه-با-مینوز-یا-tuta-absoluta
لیست عنوان

تولید کنندگان گوجه فرنگی در آنتالیا، مرکز تولید گلخانه ای در ترکیه، علیه مینوز گوجه فرنگی – tuta absoluta – مبارزه می کنند.این بیماری موجب شد تا سال گذشته چندین تن گوجه فرنگی از بین برود و تولیدکنندگان هنوز یک راه حل کامل برای آن نیافته اند.

تولید کنندگان ترکیه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در آنتالیا با مینوز گوجه فرنگی – tuta absoluta – روبرو شده بودند و تولید گوجه فرنگی منطقه از آن رنج می برد. این بیماری همچنان یک دردسر شدید برای تولیدکنندگان و مقامات است که نه تنها کیفیت و کارایی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه تهدیدی بالقوه برای موقعیت گوجه فرنگی ترکیه در بازارهای صادراتی است، زیرا بسیاری از کشاورزان قادر به انجام سفارشات صادراتی نیستند.

پس از سالها تلاش، سال گذشته پیشرفت هایی در مبارزه با این بیماری بوسیله روش های بیوتکنولوژی و شیمیایی انجام شد، اما متأسفانه کابوس برای تولیدکنندگان بازمی گردد.

تولید کنندگان می گویند که استفاده از سموم شیمیایی کشاورزی را به دلیل مشکلات پس از استفاده کاهش داده اند و تله های فرومون در پیشگیری از این بیماری اثرات نامطلوب دارند.

Turan Sahin، رئیس انجمن تولیدکنندگان منطقه Aksu میگوید: “ما در حال مبارزه با این بیماری هستیم، اما اکنون تقریبا در همه جا هست. ما در ترکیه مواد شیمیایی دارای مجوز نداریم تا این مشکل را متوقف کنیم. ما می خواهیم دولت به ما برای حل این مشکل کمک کند، زیرا باعث ایجاد خسارات عمده برای تولیدکنندگان می شود. ”

یکی از روشهایی که اثرات زیان آور بر محیط زیست و انسان ندارد و در آفت مقاومت ایجاد نمینماید استفاده از کارت جلب کننده حشرات یا کارت چسب حشرات است. این نوع کارت چسبدار را میتوانید از فروشگاه هیدروپونیک ایران خرید نمایید. برای تهیه این محصول روی دکمه زیر کلیک نمایید:

تومان5.900افزودن به سبد خرید

آفت مینوز گوجه فرنگی، absoluta Tuta چیست؟

از مهمترین آفت سبزی و صیفیجات است که به طور چشمگیری تولید گوجه فرنگی را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به اثر نامطلوب کاربرد آفتکشهای شیمیایی در کنترل این آفت نیاز به روشهای جایگزین است. یکی از روشهایی که میتواند در کنترل این آفت مؤثر باشد استفاده از مهارکننده های آنزیمی است. استفاده از مهارکننده های آنزیمی نیازمند شناخت دقیق آنزیمهای هدف در حشرات آفت است.

مینوز-گوجه-فرنگی---هیدروپونیک-ایران

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی( lycopersicum Solanum )یکی از سبزیهای اصلی و ارزشمند است که به صورت گسترده در مزارع و گلخانه های جهان کشت میشود. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوجه فرنگی در جهان به شمار میرود و ساghنه بیش از ۵/۴ میلیون تن گوجهفرنگی در ایران تولید میشود. گوجه فرنگی بعد از سیب زمینی بیشترین میزان مصرف را بهصورت تازه خوری و فرآوری شده در رژیم غذایی مردم جهان دارد.

گوجه فرنگی توسط آفات متعددی مورد حمله قرار میگیرد که در سالهای اخیر مینوز گوجه فرنگی از مهمترین این آفات در کاهش تولید این محصول در سطح جهان بوده است. مینوز برگ گوجه فرنگی Tuta absoluta آفتی مهم ازنظر اقتصادی است که بهسرعت در حال گسترش در بسیاری از نقاط جهان است.

مینوز گوجه فرنگی در ایران

مینوز گوجه فرنگی در ایران جز آفات قرنطینه ای بوده و اولین بار در سال ۱۳۸۹ در بعضی مناطق کشور گزارش شد. مینوز گوجه فرنگی توان تولیدمثل بالایی دارد و بسته به شرایط محیطی قادر است تا ۱۲ نسل در سال داشته باشد و بدون زمستان گذرانی به رشد و نمو خود ادامه دهد. لاروهای این آفت پس از تفریخ، برگها، ساقه ها و میوه های جوان را سوراخ کرده و وارد بافت گیاه شده و با تولید دالانهایی درون بافت گیاه به تغذیه میپردازند. وجود سوراخهای ورودی لاروها به درون بافت گیاه و دالانهای لاروی راه را برای ورود عوامل بیماریزا بازکرده و باعث پوسیدگی گیاه به ویژه میوه ها شده و از ارزش اقتصادی محصول میکاهد.

مراحل-مختلف-رشدی-آفت-مینوز_گوجه_فرنگی

امروزه روش رایج در کنترل مینوز گوجه فرنگی استفاده از سموم شیمیایی است. متأسفانه استفاده گسترده از این ترکیبها سبب بروز مقاومت در این حشره به بسیاری از گروه هایحشره کش شده است. از طرف دیگر استفاده از سموم شیمیایی همیشه با چالشهای بزرگی ازجمله آلودگیهای زیست محیطی و اثرگذاری ناگوار روی موجودات غیر هدف از جمله انسان مواجه بوده است. مشکلات موجود در زمینۀ کنترل شیمیایی آفات سبب توجه بیشتر به سایر روشهای کنترلی از جمله استفاده از مهارکننده های آنزیمی، در کنترل و مدیریت حشرات آفت گشته است.

مهارکننده آنزیمی برای آفات و مینوز گوجه فرنگی

مهارکننده های آنزیمی نامزدهای مناسبی برای حفاظت گیاهان و محصوالت آنها در مقابل خسارت حشرات گیاهخوار و دانه خوار هستند. این مهارکننده ها در بسیاری از گیاهان به طور طبیعی به عنوان بخشی از دفاع ذاتی حضور دارند و به ویژه در غلات و حبوبات به فراوانی یافت میشوند و پتانسیل حشره کشی بالایی دارند.

این ترکیبها با جلوگیری از عمل آنزیمها، سبب هضم ناقص غذا و مانع جذب اسیدهای آمینه و مواد غذایی ضروری شده و درنتیجه موجب کندی رشد و مرگ آفت در اثر گرسنگی میشوند.

قبل از استفاده از مهارکننده های آنزیمی، باید شناخت دقیقی از خود آنزیمهای مورد هدف داشت. طیف وسیعی از آنزیمهای گوارشی ازجمله کربوهیدازهای مختلف در سیستم گوارشی حشرات حضور دارند که شناخت ویژگیهای آنها بسیار اهمیت دارد. آنزیمهای کربوهیدرازی ازجمله گلوکوزیدازها و گاالکتوزیدازها ازجمله آنزیمهای
دخیل در هضم نهایی کربوهیدرازها به شمار میروند و در روده میانی بسیاری از حشرات فعالیت دارند.

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید