گیاهان دارویی مناسب نگهداری و کشت در فضای شهری و بالکن آپارتمانها و برج باغها

گیاهان-دارویی-مناسب-نگهداریو-کشت-در-فضای-شهری-و-بالکن-اپارتمانها-و-برج-باغها
لیست عنوان

سهم شما از کشت گیاهان دارویی در شهر چیست؟

یکی از کمترین کارهایی که برای فرهنگ کشت گیاهان دارویی میتوان انجام داد، نگهداری پک گلدان گیاهان دارویی در خانه است. برخی گیاهان دارویی میتوانند در نور مصنوعی و داخل خانه زنده بمانند مانند ریحان و نعنا و پونه و برخی از گیاهان دارویی برای زندگی نیاز به فضایی مشابه فضای اصلی زندگی خودشان دارند. اسطخدوس و رزماری گیاهانی هستند که نیاز به فضای باز و نور کامل و بستری که آب اضافی به سادگی خارج شوند دارند.

کدام گیاهان دارویی را میتوان در شهر پرورش داد؟

رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن و … گیاهانی هستند که در شهر میتوانند کشت و نگهداری شوند.

از بین گیاهان نامبرده، احتمالا رزماری را در باغچه ها و فضای سبز برخی از شهرکها دیده باشید. اما آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که این گیاهان میتوانند در خانه شما در گلدان نگهداری شوند. هر روز تعدادی برگ از این گیاهان بچینید و در طبخ غذا یا تهیه دمنوش استفاده نمایید.

اهل کدام شهر هستید؟ نام چند گیاه دارویی منطقه خودتان را میشناسید؟

اهل آذربایجان غربی هستید؟ پس این گیاهان را باید بشناسید یا زمانی فکر کاشت و نگهداری آنها را در حیاط یا بالکن خانه خودتان داشته باشید! این نام ها را بلند بخوانید: چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شب‌بو، ختمی، آجی‌بیان، شیرین‌بیان، ثعلب، مرزه، اسپناخ، ایت‌بورنی، داغ‌قارپیزی، مندی، داغ‌سقزی، یمیشان، چریش، غازایاغی، قره یونجا، یارپیز، دوه دابانی، اوشقون، بید مشک، بادرشبو، بزوشه، بوغازقووران، کهلی‌اوتی، بولاغ‌اوتی، اوغلان‌اوتی و یارپیز

چرا مردم به استفاده گیاهان دارویی کشیده شدند؟

  • اثبات آثار مخرب و جانبی داروهای شیمیایی
  • ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی توسط داروهای شیمیایی

۵۷۱ گونه شناخته شده گیاهی از سال ۱۷۵۰ میلادی به این سو، به‌طور کامل منقرض شده‌اند. دکتر آیمر نیک لوگادا از باغ گیاهشناسی سلطنتی کیو لندن که بخشی از گروه پژوهشی انقراض گیاهان است به دیلی‌میل گفت: «گیاهان اساس حیات روی زمین هستند.
آنها اکسیژن هوا را تولید کرده و مواد غذایی ما و دیگر موجودات زنده را تامین می‌کنند.» خانم لوگادا در ادامه افزود: «گیاهان ستون فقرات اکوسیستم‎ها هستند و انقراض گیاهان خبر بدی برای همه موجودات زنده است.» به گفته دانشمندان میزان انقراض گیاهان ۵۰۰ برابر بیشتر از آغاز انقلاب صنعتی است و انتظار می‌رود به‌دلیل فعالیت‌های صنعتی با سرعت بیشتری نابود شوند.

جاگیری گیاهان دارویی در فضای سبز شهری چگونه کمک میکند؟

این روزها نسل گیاهان دارویی در حال انقراض است. با کاشت این گیاهان در بلوارها می توان از انقراض آنها جلوگیری کرد، چرا که با کاشت این نوع گیاهان نادر، کشاورزان، کشتکاران و برداشت کنندگان گیاهان دارویی توجه شایانی به این گیاهان خواهند کرد. با تولید گیاهان دارویی و عرضه آن به شهرداریها منبع درآمدی برای کشاورزان ایجاد می شود و از مهاجرت آنان و خالی شدن روستاها جلوگیری خواهد شد.

شهرداری‌ها می توانند با کاشت گیاهان دارویی و بیان نکاتی از این گیاهان در بلوارها فواید این گیاهان را به مردم معرفی نمایند تا مردم را با نامهای بومی گیاهان دارویی آشنا شوند. با کاشت گیاهان دارویی از گرم شدن زمین جلوگیری می کنیم، آب کمتری هم هدر خواهد رفت و نیترات هم به خاک و آب‌های زیر زمینی افزوده نمی شود.

این جمله یعنی چه؟: "نگهداری گیاهان دارویی در شهر، نیترات کمتری به خاک و آبهای زیرزمینی افزوده میگردد."

کشت گسترده گیاهان دارویی در فضاهای سبز عمومی شهرها، به کود و آب کمتری نیاز دارند و به زیبایی شهر کمک شایانی خواهند کرد. برخی از گیاهان دارویی چون «بابونه،گل ماهور، ختمی و مغربی» همیشه سبز هستند و مختص یک یا 2 فصل هم نیستند.

برخی از گیاهان دارویی بوی مطبوعی دارند و باعث می شوند فضای اطراف خود را خوشبو و معطر کنند و این یکی دیگر از فواید استفاده از گیاهان دارویی در بلوارهاست. بوی برخی گیاهان دارویی بر آرامش و روان افراد اثر می‌گذارد. از این رو می توان با کاشت این نوع گیاهان آرامش را به مردم هدیه کرد.

مردمان بسیاری از کشورهای غربی چون آلمان در بلوارها و بزرگراه‌ها گیاهان دارویی مناطق خود را کشت کرده اند. با اجرای کاشت گیاهان دارویی از واردات این گیاهان از کشورهای همجوار یا اروپایی جلوگیری شده و حتی می‌توانیم به عنوان صادر‌کننده گیاهان دارویی در جهان معرفی شویم.‌

آویشن در اردبیل 6 نوع دارد! تعجب کردید؟

طبق استناد به مدارک تحقیقات گیاه آویشن در اردبیل 6 نوع دارد که هر کدام در مواد موثر خود متفاوت با دیگری است و این تنوع خود می‌تواند فرصت و ظرفیت مناسب برای برندسازی محصولات گیاهی استان باشد.

بیش از ۵۰۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده است که سال‌ها و قرن‌ها در طبیعت استان اردبیل به صورت خودرو رشد می‌کنند.

تعداد گونه‌های گیاهان دارویی ایران 3 برابر کشورهای اروپایی است. با شناسایی و معرفی 143 گونه از گیاهان شهدزا و گرده‌زا فعالیت مثبت در تولید عسل استان انجام گرفته است. گفتنی است تولید قطره گیاهی ضد سینوزیت «دامپرلی» از سوی محققان جهاد دانشگاهی اردبیل را می‌توان از نمونه‌های تولیدشده گیاهان دارویی دانست. این قطره که مشابه خارجی ندارد، دارای خاصیت قوی ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی است و موجب تخلیه سینوس‌ها می‌شود و به مدت 6 ماه از استقرار و ورود میکروارگانیسم‌های عامل سینوزیت جلوگیری می‌کند.

فرم سفارش مجموعه گلدان گیاهان دارویی

گیاهانی که میخواهید را علامت بزنید

داشتن یک مجموعه گلدان گیاه دارویی چه کاربردهایی دارد؟

هر زمان که خواستید میتوانید برگهای تازه بچینید و با ریختن آب جوش بر روی آنها در یک فنجان، دمنوش آماده نمایید.

برگهای تازه گیاه دارویی دلخواه خودتان را از پایین بچینید و در تهیه سوپ و آش یا طبخ و سرخ کردن مرغ استفاده نمایید.

گیاه شما به رشد خود ادامه میدهد.  شما از بوی و عطر آن برای سرشار کردن روح خودتان و آرام نمودن روان خودتان برخوردار هستید.

تعداد مشخصی برگ بچینید و در روغن زیتون یا کنجد برای 45 روز در دمای 30 تا 40 درجه نگهداری نمایید. اینطوری یک روغن رزماری خواهید داشت.

فرم سفارش پک لیوان دمنوش آماده استفاده

یک یا چند نوع دمنوش انتخاب نمایید
ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید