هیدروپونیک ایران

Search

کیفیت آب مناسب برای آبیاری گیاهان برای رشد در بستر مایع و جامد هیدروپونیک و خاک

کیفیت آب مناسب برای آبیاری گیاهان برای رشد در بستر مایع و جامد هیدروپونیک و خاک
لیست عنوان

آب در دسترس انسان کجا پیدا میشود؟

آیا باورت میشه که یک درصد از آب موجود در جهان میتواند در اختیار انسان به منظور استفاده مستقیم قرار بگیرد؟ اگر از فضا به کره زمین نگاه کنی، یک سیاره آبی رنگ و پر از آب میبینی. تصور کردن سیاره ای با این همه آب و کمبود آب مشکل است؟ حجم آب موجود در کره زمین حدود 1.400.000.000 کیلومتر مکعب تخمین زده میشود.

97 درصد از این آب در کجا متمرکز شدند؟ دریاها و اقیانوسها! حدود دو درصد نیز به صورت یخ و یخچالها در مناطق قطبی جمع شده است. فقط مانده یک درصد که میتواند به صورت مستقیم توسط انسان مصرف شود.

رودخانه منبع اصلی آبهای شیرینی است که انسان به آن دسترسی دارد و 96 درصد آب رودخانه های جهان بدون استفاده و بدون کنترل به دریاها میریزد. این منبع قسمت کوچکی از 0.0142 درصد کل آبهای جهان است. زیر در این قسمت کوچک 0.0142 درصدی آب دریاچه و اتمسفر علاوه بر آب رودخانه قرار گرفته است.

شاید برای آیندگان این خبر خوشحال کننده ای باشد که 70 درصد آب شیرین در مناطق قطبی و یخچالهای کوهستانی جمع شده است. بخش بسیار کوپکی از آبهای شیرین در بدن موجودات زنده (گیاهی و جانوری) قرار گرفته که به آن آب بیولوژیک میگوییم.

چرا کیفیت آب مهم است؟

در بیشتر شهرهای ایران که آب آشامیدنی از منابع زیرزمینی تامین میشود باید به مساله آلوده بودن این منابع به نیترات و سایر عناصر سمی که توسط چاههای فاضلاب یا کودها یا سموم کشاورزی ممکن است همراه با آب نفوذی به لایه های آبدار برسد توجه نمود.

بررسی معیارهای کیفی آب برای مصارف کشاورزی یا آشامیدنی یا صنعتی مهم است. ارائه گزارشهای کیفی آب باید بر اساس اندازه  گیریهای آزمایشگاهی از نمونه های آب باشد. چگونگی نمونه برداری و زمان نیز مهم است. این آب باید نمایانگر منبع آب مورد استفاده در طول یک سال باشد.

چگونگی نمونه گیری و زمان نمونه گیری از آب

اگر منبع آب زیرزمینی است، نمونه گیری زمانی انجام شود که پمپ نیم ساعت یا بیشتر کارکرده باشد تا کیفیت آب وضعیت عادی به خود گرفته باشد.

در قنات و رودخانه نمونه آب را باید از وسط آبراهه و کمی زیر سطح آب تهیه نمود. از برداشت آب از حاشیه جویها و کانالها که در تماس نزدیک با خاک یا دیواره کانال هستند خودداری نمایید. اگر تشخیص میدهی که کیفیت آب در طول سال متغیر است باید زمانی نمونه گیری نمایید که آب در بدترین وضعیت کیفی باشد.

مثال: در بهار آب بیشتر رودخانه ها پرآب است و کیفیت آن نیز خوب است. اما در فصل تابستان غلظت نمکها زیاد میشود و کیفیت آب خوب نخواهد بود. پس نمونه گیری در این زمان اولویت دارد و یا اگر در زمان خاصی از سال در آبراهه مواد معلق بیشتر است نمونه گیری از در آن زمان انجام دهید.

 

چه ظرفی برای نمونه گیری آب انتخاب نماییم؟

ظرف نمونه گیری بهتر است شیشه ای باشد و با آب تمیز شسته و خشک شده باشد. اگر به ظرف شیشه ای دسترسی ندارید حتما از ظرف پلاستیکی سفید که از مواد درجه یک ساخته شده استفاده کنید. گنجایش یک تا دو لیتر  برای ظرف نمونه گیری آب مناسب است.

هنگام نمونه برداری مراقب باشید که ظرف کاملا از اب پر شود و تمام هوای موجود در ظرف از آن خارج شود. همیشه دو نمونه آب تهیه کنید و در یکی از آنها که مخصوص نمونه گیری اندازه آهن است ده قطره اسیدکلریدریک اضافه کنید. در ظرف دیگری که سایر عناصر و پارامترها اندازه گیری میشود هیچ گونه ماده اضافه ای نریزید.

درب ظرفها را به خوبی ببندید و تاریخ نمونه برداری را با برچسب روی آ«ها مشخص نمایید و سریع به آزمایشگاه ارسال نمایید. از آزمایشگاه بخواهید که در نمونه ای که اسیدکلریدریک اضافه شده آهن اندازه گیری شود. در ظرف دیگر پارامترهای زیر مشخص خواهد شد:

شوری EC

اسیدیته pH

کلسیم Ca

منیزیم Mg

سدیم Na

پتاسیم K

منگنز Mn

بر B

سولفات SO4

بی کربنات HCO3

کربنات CO3

کلر Cl

سولفید S

آیا قبلا تصاویر بالا را در اینستاگرام هیدروپونیک ایران دیده ای؟ اگر هنوز هیدروپونیک ایران را در اینستاگرام دنبال نکرده ای همین حالا این کار را انجام بده. آیدی ما در اینستاگرام: HydroPoniciR است.

علاوه بر پارامترهایی که بالاتر اشاره شد، مقدار مواد معلق و اندازه ذرات آن نیز مورد نیاز است. برخی از معیارهای کیفی اب مانند نسبت جذبی سدیم SAR، نسبت اصلاح شده جذبی سدیم Adjusted SAR و باقیمانده بی کربنات و نمایه اشباع از روی پارامترهای فوق قابل محاسبه میباشند که در تفسیر نتایج مورد استفاده قرار میگیرند

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید