رازهای جذاب و شگفت انگیز هیدروپونیک و کشت بدون خاک که باید بدانی

رازهای هیدروپونیک گاه حرفهای ناگفته ایست و گاه جنبه هایی که به آن توجه نشده است. در این نوشتار میتوانید این رازها را بخوانید و برای مطالعه بیشتر به لینکهای انتهای این پست مراجعه نمایید. در صفحه اینستاگرام هیدروپونیک ایران برخی از این رازها را به صورت خلاصه خواندید در اینجا میتوانید کاملتر انها را مطالعه نمایید. سوالات خودتان را در پایان در قسمت نظرات بپرسید.

دانلود کتاب رازهای هیدروپونیک

عناوین

1-هیدروپونیک 90 درصد کمتر آب مصرف میکند

در پرورش گیاهان به روش سنتی در خاک، آب بسیاری هدر میرود. گیاهان هیدروپونیکی تا 90٪ کمتر آب نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند. بخش زیادی از آب مورد استفاده در باغبانی مبتنی بر خاک هدر میرود و توسط گیاهان جذب نمی شود.
بیشتر سیستم های هیدروپونیک آب و مواد معدنی مورد استفاده را بازیافت میکنند ، به طوری که در چنین سیستمهایی تنها هدر رفت آب، ناشی از تبخیر است. در برخی سیستمهای پیشرفته حتی این آب تبخیر شده نیز ذخیره میگردد و آن را به سیستم باز می گردانند. بنابراین هیدروپونیک برای کشورهایی که مشکل کمبود آب در آن وجود دارد گزینه شگفت انگیزی است.

 

2-به خاک اصلا نیازی ندارید

رشد گیاهان با استفاده از روشهای هیدروپونیک به معنای کامل عدم استفاده از خاک است. شما برای اطمینان از رشد و نمو گیاهان هیدروپونیک ، تنها آب ، اکسیژن و مواد غذایی نیاز دارید. در نتیجه ، میتوانید گیاهان هیدروپونیک را در هر کجا یعنی محیط سرپوشیده مثل انباریهای بزرگ و سوله ها یا محیط فضای باز چه دارای سقف مثل گلخانه و چه در فضای باز پرورش دهید.

3-هیدروپونیک خودش روشهای مختلفی دارد

هیدروپونیک فقط محدود به یک روش برای رشد گیاهان نیست. در حقیقت ، حداقل 6 زیر مجموعه اصلی شناخته شده هیدروپونیک وجود دارد که این زیرمجموعه ها با تغییراتی خود به روشهای دیگری توسعه می یابند. اصلی ترین روشهای هیدروپونیک عبارتند از:

روش کشت شناور یا کشت عمیق آبی

سیستم آبیاری قطره ای با بستر جامد هیدروپونیکی

روش مکنده

روش سیل و خشکی

روش کشت در کانال غذایی – نوار غذایی

روش هواکشت یا آئروپونیک

4-شما در تمام طول سال محصول دارید

کشت هیدروپونیک برای رشد گیاهان در محیطهای سرپوشیده مثل خانه یا گلخانه یا سوله و انباری ایده آل است و با چراغهای رشد می توان نور مورد نیاز گیاهان را در تمام طول سال فراهم کرد. این به شما امکان می دهد فارغ از فصل ، گیاهان خود را پرورش دهید. تصور کنید میتوانید میوه و سبزیجات تازه را در تمام سال با سیستم هیدروپونیک داخلی خود برداشت کنید. شاید بگویید با این کار نمیتوان پول زیادی پس انداز کرد، اما حداقل میدانید غذای شما از کجا آمده است و این بسیار راحت است. شما میدانید از چه سمومی استفاده کردید و دوره کارنس (دوره خروج سم از گیاه) را رعایت میکنید.

5-گیاهان در سیستم هیدروپونیک سریعتر رشد میکنند

تمامی نیازهای لازم برای رشد، در دسترس گیاهان هیدروپونیکی است و گیاه حداقل تلاش لازم برای دستیابی به آنها را انجام میدهد. گیاهان رشد یافته در خاک باید در جستجوی آب و مواد غذایی باشند. در هیدروپونیک ، همه چیز به گیاه تحویل داده می شود. هیدروپونیک ماده غذایی بهینه را برای گیاه فراهم میکند، بنابراین رشد آنها با نیاز به جستجو یا کمبود مواد غذایی یا آب محدود نمیشود.
به همین دلیل گیاهان در سیستم هیدروپونیک 30 تا 50 درصد سریعتر رشد میکنند. پس شما محصول بیشتری نسبت به زمان رشد با خاک برداشت میکنید. این یکی از رازهای دوست داشتنی هیدروپونیکیها است، زیرا بسیاری از مردم شگفت زده هستند که چطور کشت بدون خاک می تواند به رشد سریعتر گیاه منجر شود.

6-گیاهان هیدروپونیکی بهتر و بیشتر رشد میکنند

هنگام رشد میوه و سبزیجات در سیستمها هیدروپونیک ، به دلیل وجود شرایط رشد کارآمد، محصول شما می تواند تا دو برابر بیشتر باشد. گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، فلفل و کاهو همه می توانند به طور قابل توجهی بهتر از زمانی که در خاک هستند رشد کنند. شما میتوانید همچنان از طعم خوشمزه آن نیز لذت ببرید.

7-رشد گیاه سالمتر است

گیاهان هیدروپونیکی بسیار کمتر شانس ابتلا به بیماری دارند. در سیستمهای هیدروپونیک کمتر یا در بسیاری موارد اصلا به سموم دفع آفات نیازی نیست. بسیاری از مردم در مورد گیاهانی که در مزارع و کشت خاکی رشد کردند، نسبت به استفاده آفتکش، قارچ کش و علفکش نگران هستند. در مورد پرورش گیاهان بدون خاک، این مسئله به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

در فروشگاه هیدروپونیک ایران شما میتوانید از سموم افتکش بیولوژیک و قارچکش بیولوژیک استفاده نمایید. این سموم برای انسان و حیوان و محیط زیست خطرناک نیستند. حتی کود بیولوژیک موجود در فروشگاه را میتوانید برای کشت خانگی و گلدانهای آپارتمانی یا باغچه حیاط و مزرعه و گلخانه و هر نوع کشتی استفاده نمایید.

7-به علفکش نیازی ندارید

در نبود خاک ، دیگر نگران علفهای هرز نیستید. یکی از شگفتیهای مورد علاقه باغبان، نگاه کردن به مزرعه و باغ و دیدن علفهای هرز در حال رشد است. علفهای هرز تنها در چند روز یا هفته از زمانی که به نظر آنها بستر گلها بکر است رشد میکنند. با استفاده از کشت بدون خاک، علفهای هرز مشکلی نخواهند بود.. آیا شما چیزی درباره آثار استفاده از سموم علف کش میدانی؟ تاکنون در تشخیص ناهنجاری رشد گیاه چیزی درباره احتمال استفاده از علف کش شنیدی؟

8-هیدروپونیک امکان کنترل رشد گیاه را به شما میدهد

با استفاده از هیدروپونیک، شما می توانید کنترل کاملی بر محیط رشد داشته باشید. آب، مواد غذایی، دما، اکسیژن، رطوبت و نور همگی توسط باغبان قابل کنترل هستند. همه اینها بسته به میزان کنترلی که می خواهید داشته باشید قابل تنظیم است.
تنظیمات سیستم ساده هیدروپونیک خانگی برای رشد تعداد کمی گیاهان تازه ممکن است نیازی به رویکرد دقیق نداشته باشد. اما بسیاری از پرورش دهندگان هیدروپونیک با هدف تجاری (درامدزایی در خانه یا برای وسعت بسیار) مشتاقند تا همه چیز را برای رشد و عملکرد گیاه بهینه کنند.

9-هیدروپونیک برای دانشمندان تازه کار عالیست

هنگام تهیه مواد غذایی گیاهان هیدروپونیکی، می توانی محلول های ترکیبی آماده یا کود هیدروپونیک چند قسمتی را برای ساخت محلول غذایی بخری. آیا حس ماجراجویی داری؟ می توانی محلول غذایی خود را از عناصر جداگانه بسازی. این امر به شما امکان می دهد کنترل کاملی بر مواد غذایی مصرفی بسته به نوع گیاهان یا مرحله رشدی آنها داشته باشی. میتوانی آزمایش کنی تا بهترین فرمول و عملکرد را برای گیاهان کشف کنی.

10-مواد غذایی افزودنی به آب ضروری هستند

ازاینجا این رازها در پست اینستاگرامی هیدروپونیک ایران نبودند. در یک سیستم هیدروپونیک ، همه چیزهایی که برای رشد موفقیت آمیز گیاهان لازم است باید از طریق شما تأمین شود. هنگام رشد گیاهان در خاک، می توان به مواد غذایی موجود در خاک تکیه کرد. همه یا قسمتی از نیاز گیاه در خاک فراهم میشود. حتی هنگامی که کود به گیاهان رشد یافته در خاک اضافه میشود، اغلب فقط عناصر اصلی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد.

در هیدروپونیک ، تمام عناصر غذایی، مانند آهن، روی، مس، مولیبدن و چیزهای دیگر نیز باید تهیه شود. در غیر اینصورت گیاهان شما با مشکلات سلامتی روبرو میشوند.

11-پایش و نظارت، لازم است

پایش سیستم های هیدروپونیک، به ویژه دما ، pH و غلظت محلول غذایی برای اطمینان از سالم ماندن گیاهان شما مهم است.

اگر شرایط محیطی گیاهان ناگهان تغییر کند و یا خیلی فراتر یا فروتر از شرایط سلامتی گیاهان بماند، گیاهان دچار استرس می شوند و حتی ممکن است بمیرند. حتی از این بدتر، بیشتر عناصر غذایی بسته به pH محلول، بسیار متفاوت جذب می شوند. این می تواند به کمبود یا سمیت مواد غذایی مختلف منجر شود و گاهی جبران این کمبود یا بیشبود دشوار است.

هنگام رشد گیاهان در خاک، خاک به عنوان یک نگهدارنده و مقاومت کننده یا بافر عمل می کند. یعنی خاک جلوی تغییرات ناگهانی pH یا غلظت مواد غذایی را میگیرد. در هیدروپونیک، خصوصیات محلول مواد غذایی با گذشت زمان می تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند. گیاهان آب و عناصر غذایی را از محلول جذب می کنند و قسمتی از آب نیز تبخیر می شود. محلول مواد غذایی و محیط رشد گیاهان پی در پی بررسی و تنظیم میشود. تغییرات و اصلاح سیستم، برای اطمینان از سالم ماندن گیاهان شما لازم است. این ها میتواند خودکار باشد یا توسط شما صورت پذیرد.

توجه:

ادامه رازهای هیدروپونیک را در کتاب نسخه pdf رایگان بخوانید. سوالات خودتان را پیرامون این رازها، در پایین صفحه در قسمت نظرات بنویسید.

دانلود کتاب رازهای باقیمانده هیدروپونیک

برای دریافت کتاب کامل رازهای هیدروپونیک

ایمیل و تلفن خودتان را در فرم زیر بنویسید.

اگر ایمیل ندارید، میتوانید فقط شماره موبایل خودتان را بنویسید.

شما قبلا وارد شده اید میتوانید با کلیک روی دکمه زیر به صفحه دانلود کتاب بروید.

اگر این پست برای شما مفید بود، با دوستانتان در شبکه های اجتماعی زیر اشتراک گذاری نمایید. شما میتوانید حتی به صورت پیام به دوستانتان در واتسپ و تلگرام نیز بفرستید. برای چاپ این پست در پرینتر روی دکمه پرینت کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید