هیدروپونیک ایران

Search

اصول شروع و مراحل راه اندازی و اقدامات لازم قبل از کسب و کار موفق به همراه نکات

اصول شروع و مراحل راه اندازی و اقدامات لازم قبل از کسب و کار موفق به همراه نکات
لیست عنوان

شروع و راه اندازی کسب و کار موفق

 

اولین نکته در اقدامات لازم قبل از کسب و کار موفق، برنامه ریزی است.

ممکن است نوشتن و روی کاغذ آوردن برنامه ها برای شما آسان یا پیچیده باشد. اما منظور ما از برنامه ریزی، شناخت مسیر پیش روی شماست. یعنی بدانید کجا هستید، چه مسیری را باید طی کنید تا به اهدافی که مد نظرتان است برسید. باید چشم اندازی از موفقیت کسب و کارتان پس از راه اندازی داشته باشید.

نباید بدون چتر از هواپیما بیرون پرید. برخی میخواهند در بین آسمان و زمین شروع به ساختن چتر نجات کنند و امیدوار هستند قبل از برخورد با زمین چترشان ساخته شود و به موقع باز گردد.

متن بالا نقل قول از پدر پولدار به رابرت کیوساکی است.

برنامه ریزی برای موفقیت در کسب و کار اولین مرحله راه اندازی یک تجارت است.

برنامه ریزی برای موفقیت در کسب و کار اولین مرحله راه اندازی یک تجارت است.

در برنامه ریزی باید موارد زیر گنجانده شوند:

1) برای تحقیق، برنامه ریزی کنید.

باید در برنامه ریزی که انجام میدهید، جایی برای تحقیق باشد. باید جای این تحقیق در برنامه شما مشخص باشد. جای شما در بازار پس از راه اندازی کسب و کار کجاست؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ مزیت رقابتی شما نسبت به دیگر رقبا چیست؟ پس از ورود به بازار شما چگونه به مردم کمک خواهید کرد؟

قسمتی از برنامه تحقیق پیش از شروع تجارت و کارآفرینی، فلسفه به وجود آمدن کسب و کار شما یا چرایی آن است؟

قسمتی از برنامه، مربوط به محصولات یا خدماتی است که پیش از شما وجود داشته است؟ گاهی شما فقط کافیست یک محصول یا خدمتی که قبلا عرضه میشده را کمی بهبود ببخشید.

قسمتی از برنامه تحقیق، مستقیما به این بر میگردد که کدام یک از رقیبان (که احتمالا وجود ندارند یا تغییر رویکرد داشتند) چرا از بازار خارج شدند؟

2) برای تامین مالی و سرمایه، برنامه شما چیست؟

شروع کسب و کار شما با سرمایه اندوخته خودتان است؟ یا نیاز به شریک مالی خواهید داشت؟ باید همیشه با استفاده از قسمت تحقیق، بتوانید شیب تورم را در منطقه خودتان بررسی کنید. باید سری به روزنامه ها و قیمت مواد اثرگذار (مانند نفت یا دلار یا مواد اولیه تجارت خودتان) در گذشته ها بزنید.

آیا شما میتوانید به مدیریت بحران در شرایط کمبود منابع مالی بپردازید؟ یعنی برنامه ای دارید؟

آیا شما برنامه ای برای شکست مالی پس از شروع کسب و کارتان دارید؟ گنجاندن این موارد در برنامه ریزی، مانند مسلح کردن خودتان در جنگل کسب و کارها است. زیرا 99 درصد تجارت های تازه راه اندازی شده، در مدت 5 سال شکست میخورند.

برنامه شما برای بهبود خودتان و اعضا و ابزار کسب و کارتان چیست؟

شما باید خودتان را بشناسید. مهارتهایی که توان انجام دادنشان را دارید بیاموزید. آیا پیش از شروع نیاز به آموزش و سرمایه گذاری روی خودتان دارید؟ ممکن است شما برای ابتدای کسب و کار مدیر خوبی باشید. اما با پیشرفت کسب و کار و تنوع فروش محصولات و خدمات یا افزایش کارکنان چه طور؟

اگر میخواهید اشخاصی را استخدام کنید، باید برنامه ای داشته باشید. برنامه شما برای مصاحبه استخدام افراد دارای شرایط چیست؟ اگر کتابی درباره مصاحبه استخدام نخواندید و آموزش ندیدید، در لبه خطر قرار دارید. تنها کافی نیست افرادی را استخدام کنید که از شما بهتر باشند، بلکه باید بدانید به چه افرادی نیاز دارید. شناخت افرادی که به آنها نیاز دارید، در برنامه استخدامی شما قرار میگیرد. بهبود اعضای کسب و کار شما به سادگی بهبود خودتان و ابزار نیست. پس اگر فکر میکنید در آینده نیاز به افرادی دارید که خودشان را بهتر کنند، آینده نگر باشید.

شاید پیش از شروع کسب و کارتان نیاز به ابزار و لوازم داشته باشید. برنامه شما برای تامین، سپس نگهداری و تعمیر و در نهایت بهبود آنها چیست؟

3) چه برنامه ای برای آنالیز و تجزیه و تحلیل خودتان در مسیر شروع و ادامه کسب و کار دارید؟

هنگامیکه کار خودتان را شروع کردید، باید بتوانید عملکردتان را بررسی کنید. بسته به نوع تجارتی که شما شروع کردید، ممکن است نیاز به گذر زمان داشته باشید. شما باید مسیر شروع خودتان را پس از آنکه برنامه ریزی نمودید، آنالیز کنید. آیا طبق برنامه ای که داشتید توانستید پیش بروید؟ اگر مسیر شروع شما هموار نبوده است چگونه این مسیر را بهبود میبخشید. ممکن است بگویید، شروع که مسیر ندارد، اما توجه نمایید: شروع همیشه یک نقطه و یک لحظه نیست.

تصور کنید: کار شما برداشت محصولات گیاهی از مزرعه یا گلخانه باشد، هر بار که میخواهید محصولات خودتان را بفروشید یک شروع دارید. هر بار که میخواهید محصولات خودتان را بکارید در شروع قرار دارید. پس ممکن است شما همواره مسیر شروع را بپیمایید.

وقتی بین خریداران و بازار جا افتادید، در مسیر ادامه قرار میگیرید. برنامه شما برای ادامه چیست؟ آیا با همان سرعتی که شروع کردید ادامه میدهید؟ شما پیشتر مشتریهای آماده یا دست به نقد نداشتید. احتمالا باید سرعت خودتان را بالا ببرید. باید بتوانید وضعیت خودتان را در ادامه تجارت آنالیز کنید. شاید نیاز به استخدام افراد جدید یا ارتقای سخت افزار و خرید نرم افزار دارید. شاید باید به دوره های آموزشی مرتبط با کسب و کارتان بروید. شاید مشتری خارجی داشته باشید.

چگونه بهترین رفتارها و بررسی ها را بشناسیم ؟

زندگینامه افراد موفق، مخصوصا در موضوع فعالیت خودتان که صاحب تجارت هستند را بخوانید.

روابط اجتماعی خودتان را برای ساخت یک شبکه از افراد موفق در اطرافتان بالا ببرید.

روشهای آنالیز رقیبانتان را بررسی کنید یا رقیبان خودتان را آنالیز کنید.

در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید و روشهای آنالیز حضورتان در آن شبکه های مجازی را بیاموزید.

علت موفقیت ها و شکست ها را بررسی کنید.

دومین نکته برای شروع تجارت موفق، شناخت خودتان است.

شما باید بدانید در چه سنی قرار دارید و مسیری که پیش روی شماست با سن شما تناسب دارد! تصور کنید شما دانشجو هستید و احتمالا هنوز خیلی زود است که بخواهید کنار درس کسب و کار داشته باشید. البته بسیاری از افراد موفق میتوانند در کنار درس به مدیریت کسب و کار نیز بپردازند ولی نباید از اهمیت تحصیل غافل شوید. ممکن است شما هر زمانی دیگری بتوانید این کسب و کار را راه بیاندازید اما زمان برای ادامه تحصیل ممکن است فراهم نشود.

تصور کنید دیگران شما را به چه عنوانی میشناسند؟ او از این شاخه به آن شاخه میپرد: این جمله ممکن است در ذهن برخی بد به نظر برسد. اما حقیقت این است که تا از این شاخه به آن شاخه نپری که نمیتوانی علاقه خودت را کشف کنی. اما این شاخه پریدنها باید روی اصول باشد:‌ یعنی اینکه شما با شناخت و مطالعه و مشورت با افراد دانا و با تجربه آن شاخه سراغ راه اندازی آن بروید. اگر قرار باشد مقداری پول پس انداز نمایید یا از کسی وام بگیرید و شکست بخورید از این شاخه به آن شاخه پریدن شما اشتباه است.

رمز موفقیت این است: علاقه شما و دانش شما به چه حوزه هایی از کسب کار میرسد

اگر شما علاقه مندی خودتان را بشناسید نصف راه را رفتید. البته این علاقه مندی بدون انجام آن کار مثلا در دوران جوانی یا بدون پرداخت هزینه بسیار زیاد امکان پذیر نیست. ممکن است شما به راه اندازی گلخانه علاقه داشته باشید اما هیچ دانش و شناخت علمی نسبت به گیاهان و مدیریت و نگهداری گلخانه نداشته باشید. پس نیازمند کسب دانش در زمینه کسب و کارتان هستید و این دانش آموزش (علم آموزی) میتواند ماه ها تا سالها به طول بیانجامد. کمترین مدت میتواند ۶ ماه و بیشترین مدت ۱ سال و نیم تا دو سال باشد.

آموزش هیدروپونیک دوره های آموزش هیدروپونیک و کشت بدون خاک در وب سایت هیدروپونیک ایران

راه اندازی گلخانه به عنوان یک کسب و کار و موفقیت در شروع این تجارت

در اینجا گلخانه به عنوان یک کسب و کار نمونه معرفی شد:‌ آیا به نظر شما مدیرت یک گلخانه ساده تر است یا یک شرکت با تعدادی کارمند؟ کارمندان شما میتوانند با شما حرف بزنند و از روند پیشرفت کار شما را مطلع سازند. در گلخانه شما باید راه های دریافت پیام گیاهان نسبت به شرایط محیطی و تغذیه را بشناسید. حتی اگر شما تجربه کافی داشته باشید بازهم نیاز به کسی دارید که مانند شما یا حتی بهتر از شما بتواند در مدیریت گلخانه همکاری نماید.

در گلخانه فرصت زیادی برای فروش محصولاتی که تولید نمودید ندارید: گیاهان خوراکی بین دو هفته تا یک ماه بیشتر قابل استفاده نیستند. البته در مورد گیاهان زینتی کار ساده تر و ماندگاری بیشتر در اکثر موارد به سود بیشتر می انجامد. شاید رقابت برای شما چالش برانگیز نباشد و برنامه ای برای آن نداشته باشید اما یادتان نرود نمیتوانید رقیبان خودتان را دست کم بگیرید. گاهی اوقات بسیاری از افراد که دانش آکادمیک ندارند با پرورش گیاهان زینتی شروع میکنند و علاقه شان به راه اندازی گلخانه صیفیجات یادشان میرود.

لزوما دانش آکادمیک برای راه اندازی گلخانه موفق نیاز نیست اما اگر رقیب شما یک فرد دانش آموخته دانشگاهی باشد شانس شما پایین می آید. البته به قول بیل گیتس میتوانید بهترین افراد (دانشمندترین و باتجربه ترین) را برای خودتان استخدام نمایید. کسانیکه بیشتر از شما میدانند و تجربه دارند همیشه بهترین انتخاب برای پیروزی در تجارت است.

برای موفقیت در کسب و کار (مثلا راه اندازی گلخانه) چه کار کنم؟

حرف آخر این است که اگر به دنبال پیروزی در کسب و کارتان هستید با دانش و شناخت شروع نمایید. اگر کسب و کار مورد نظر شما گلخانه است: در گلخانه ها همراه یا پس از دانش آموزی به عنوان کارآموز مشغول شوید. یک حوزه را انتخاب نمایید و دانش همان شاخه را به خوبی بیاموزید و نزدیک افراد با تجربه در آن شاخه بمانید. مثلا اگر میخواهید وارد کسب و کار گلخانه شوید به فکر تولید هنداونه و گوجه و سبزیجات در یک جای ۳۰۰ متری آن هم برای شروع نباشید.

تولید یک محصول را انتخاب نمایید و قبل از راه اندازی (احداث گلخانه) آن را در مقیاس کوچک تولید نمایید و بفروشید. یک راه میانبر برای موفقیت این است که از آخر به اول شروع کنید و جنس تولیدی (یا خدمات) را بخرید (یا در شرکتها و کارگاه ها استخدام شوید) و آن را بفروشید. این به شما کمک میکند از نزدیک با چالشهای فروش و بازاریابی آشنا شوید. مثلا یک کارتن گوجه (گلخانه ای) یا یک جعبه (کیسه پلاستیکی) گوجه و خیار مزرعه ای بخرید و تصور کنید این محصول شماست (شما میتوانید یک صندوق یا یک وانت بخرید و امتحان کنید). درباره نوع تولید و سموم و کود به کار رفته از تولید کننده بپرسید تا زمانیکه به خریدار واسطه (سوپرمارکت یا …) میرسید بتوانید به خوبی بازاریابی نمایید.

این دو پاراگراف آخر را اگر انجام دهید بازهم لازم است متن ابتدای این پست را از هیدروپونیک ایران بخوانید(برنامه برنامه برنامه). زیرا اندیشه شماست که میتواند شما را با دیگران متمایز سازد.

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید