عمر بذرها و طول مدت زنده ماندن بذر و خلوص بذر

لیست عنوان

عمر بذر:

هر اندازه محیط نگهداری از نظر رطوبت و درجه حرارت با توجه به نوع رقم مطلوبتر باشد، به همان میزان طول عمر بذور بیشتر خواهد شد. جدول ٣ــ۴ طول مدت زنده ماندن برخی از بذور گیاهان زراعی و جدول ۴ــ۴ طول مدت زنده ماندن برخی از گیاهان باغی را نشان میدهد.

بذور گیاهان از نظر طول عمر به سه دسته تقسیم میشوند:

الف) بذور کوتاه عمر: بذور بعضی از گیاهان (سپیدار، افرا، نارون) دارای طول عمر کوتاه هستند و ممکن است چندروز، چندماه تا حداکثر یک سال زنده بمانند.
ب) بذورمتوسط عمر: بذور بیشتر بازدانگان و اغلب گیاهان زراعی و باغی جزء این گروه هستند و به مدت دو یا سه سال و حداکثر پانزده سال زنده میمانند.
ج) بذور بلند عمر: اینگونه بذور که حتی در دماهای زیاد نیز سبز نمیشوند دارای پوسته سختی هستند که اگر آسیبی به پوسته سخت آنها وارد نشود حداقل٢٠ ــ ١۵سال زنده میمانند و ممکن است تا ١٠٠ سال یا بیشترعمرکنند. بذوربعضی ازعلفهای هرز اگر آب جذب نکنند ٧٠ــ۵٠
سال و حتی بیشتر زنده میمانند.
در زراعت و باغبانی برای رسیدن به اندازه دقیق مصرف بذر و ایجاد تراکم مطلوب تعیین قوه نامیه بذور در مورد کاشت بسیار مهم است.

طول زنده ماندن بذر عمر بذر

 

طول مدت زنده ماندن بذر گلها و سبزیها در شرایط مناسب

خلوص بذر:

در بذر مورد کاشت دو نوع خلوص ژنتیکی و فیزیکی مورد توجه میباشد خلوص ژنتیکی بهطور خلاصه به مفهوم خالص بودن بذر از نظر صفات درونی یا ارثی مانند رنگ گل و غیره میباشد که در این مورد زارع میبایست بذور خود را از منابع مطمئن تهیه نماید.
خلوص فیزیکی آن است که بذور ما فاقد ناخالصی قابل مشاهده مانند بذور سایر گیاهان به ویژه علفهای هرز و حتی بذور سایر ارقام، مواد جامد (اعم از کاه و کلش، بذور شکسته، خاک و سنگ و )… باشد.
خلوص بذر به قدری مهم است که برحسب استاندارد مؤسسه کنترل و گواهی بذر وقتی درصد خلوص کمتر از ٩٨درصد باشد آن بذر ارزش کاشت را ندارد بذوری را میبایست برای کاشت انتخاب نمود که ً کاملا بوجاری و گواهی شده یا مورد تأیید مؤسسات معتبر باشد.

تعیین درصد خلوص فیزیکی بذر

وسایل لازم: بذر گندم، روزنامه باطله، ترازوی حساس

صدگرم بذر گندم را توسط ترازوی حساس به دقت وزن کنید و در روی روزنامهی باطله پهن کنید. تمام ناخالصیهای موجود در بذر را که شامل شن، ماسه، خاک، کلوخ، بذر علفهای هرز، بذور شکستهی گندم، بذور گیاهان دیگر و … میشود از نمونه جدا کنید. بذور باقیمانده را دوباره وزن کنید. با استفاده از یک تناسب درصد خلوص فیزیکی را محاسبه کنید.

تعیین درصد خلوص فیزیکی بذر

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید