کاشت بذر چارد سوئیسی یا برگ چغندر سوئیسی رنگین کمان (Swiss Chard)

کاشت بذر چارد سوئیسی یا برگ چغندر سوئیسی رنگین کمان (Swiss Chard) - هیدروپونیک ایران
لیست عنوان

چارد سوئیسی یا برگ چغندر سوئیسی رنگین کمان (Swiss Chard)
.
.
از سری #سبزیجات کاملا خوشمزه برای #آشپزی و خوراک
.
?‍? کاشت: آسان برای هر نوع سطحی
.
.
این گیاه بر خلاف نامش، منشاء مدیترانه ای دارد.
در زمان رشد و بلوغ تبدیل به یک دسته گل هفت رنگ بسیار زیبا شده و به همین دلیل به #برگ_چغندر_رنگین_کماننیز معروف شده.
.
.
#ویتامین
از نظر منابع ویتامینی بی نظیره بوده و سرشار از ویتامین های لازم بوده و یک سبزی خوش طعم و خوش عطر همانند#کاهو و #اسفناج است و  بعنوان یکی از سبزیهای مورد علاقه خصوصا در کشور های شرق اروپا مصرف بیش از حد دارد.
.
.
☺مارا دنبال نمایید:

چارد سوئیسی

یک عضو از خانواده گیاه chenopod است که این خانواده همچنین شامل دیگر گیاهان مفید مانند چغندر، اسفناج، و کوینولا نیز است. این نوع سبزیجات قرن‌ها است که برای مقاصد دارویی در اشکال مختلفی در طب سنتی استفاده می‌شود.

این سبزی به این دلیل باارزش است که نه تنها گیاهی است که می‌تواند در طیف وسیعی از خاک‌ها رشد کند و به نور و آب کمی نیاز دارد بلکه مواد مغذی بسیاری را برای بدن فراهم می‌کند. در واقع، امروزه سوئیس چارد حتی می‌تواند در فضا هم رشد کند!

این سبزی در میان اولین محصولات فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی سیارات است که به راحتی رشد می‌کند و ارزش غذایی بالایی دارد و همچنین به سهولت برداشت می‌شود.

مزایای خوردن چارد سوئیسی برای انسان

چارد سوئیسی برای سلامت چشم مفید می باشد، و دارای ویتامین های A ، K ، C ، E ، B6 و مواد معدنی همانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن و زینک می باشد.

این سبزی باعث سلامت پوست و مو ، تنظیم کننده فشار خون، کاهش حملات قلبی و… می شود.

سوئیس چارد مانند چغندر قند یک منبع منحصر به فرد ماده غذایی گیاهی به نام بتالاین است. در این خانواده بتالاین رنگدانه ارغوانی مایل به قرمز و همچنین بتازانتین با رنگدانه زرد یافت می شود که هر دوی آن ها در چارد یافت می شود.

بذر-چارد-سوئیسی-بذر-چغندر-چراغ-روشن-هیدروپونیک ایران۲

دانشمندان در ساقه و رگبرگ های ارغوانی مایل به قرمز چارد:

حداقل ۹ رنگدانه بتاسیانین شامل، بتائین، ایزوبتائین و ایزوبتانیدین را تشخیص داده اند.

در ساقه ها و رگبرگ های زرد رنگ حداقل ۱۹ رنگدانه بتازانتین شامل هیستامین-بتازانتین، آلانین-بتازانتین، تیرامین-بتازانتین و ۳-متوزیرامین-بتازانتین یافت شده است.

بسیاری از رنگدانه های یافت شده در چارد خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و سم زدایی نشان داده اند.

خاصیت سم زدایی به وسیله بتالاین ها ایجاد می شود. که شامل پشتیبانی از برخی مراحل به ویژه ۲ مرحله سم زدایی گلوتاتیون می شود.

چارد-سوئیسی-بذر-چغندر-چراغ-روشن-هیدروپونیک ایران

سوئیس چارد فقط در منطقه مدیترانه به عنوان یک سبزی پرطرفدار مرسوم نیست بلکه یکی از سبزی های پرفایده در جهان و رتبه دوم از نظر تغذیه ای را بعد از اسفناج در بین سبزی ها دارد و یکی از ۳ سبزی موثر در کاهش اگزالیک اسید خون است. برای این منظور برگ ها به عرض ۲٫۵ سانتی متر و ساقه های ۱٫۵ سانتی متری را ۳ دقیقه در آب می جوشانند. برای پختن سوئیس چارد با حفظ مواد غذایی مطلب زیر را بخوانید.

سبزی های متعلق به خانواده چغندرها مثل چغندرقند، چارد، اسفناج و کلزا دارای تعداد زیادی از مواد غذایی هستند. رنگدانه های قرمز و زرد بتالاین در این خانواده وجود دارد. کاروتنوئیدهای منحصر به فرد اپوکسی زانتوفیل که ارتباط خاصی بین مواد غذایی و سیستم عصبی ما (شامل ارگان های تخصصی سیستم عصبی ما مثل چشم) دارد. توصیه می شود حداقل ۱-۲ بار از سبزیجات این خانواده در رژیم غذایی خود استفاده کنیم

مشخصات پرورش و کاشت چارد سوئیسی یا سوئیس چارد یا چغندر چراغ روشن

ارتفاع بوته: ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر

زمان کاشت:بهار و تابستان

جوانه زنی: ۱۵ روز

دوساله و مقاوم

روز تا برداشت: ۶۰ روز

نیاز به نور: آفتاب کامل

کشت مستقیم بذر

گسترش: ۲۰ سانتی متر

مناسب برای : سیستم کشت شناور هیدروپونیک، کشت جزر و مد هیدروپونیک

کاشت و برداشت چارد سوئیسی :

کاشت بذر چارد سوئیسی بسیار ساده بوده و دستور کاشت خاصی ندارد ، ابتدا بذرها را ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و سپس در خاک نسبتاً غنی بریزید و بر روی آن حداکثر ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر خاک نرم بریزید و آبیاری کنیدو

بعد از گذشت ۳۰ روز از کاشت بذر چارد سوئیسی ، برداشت آغاز می شود ، هر چه برداشت زودتر انجام شود برگ ها لطیف تر هستند و میتوان آنها را به صورت خام مصرف کرد.

برای برداشت بهتر است برگ ها را از انتها و محل اتصال به ریشه با چاقو ببرید.

برخی خواص سوئیس چارد :

گرچه چارد مثل سایر سبزیجات خانواده چغندر مورد مطالعه قرار نگرفته است هیچ شکی در مورد ارزش چارد در حفظ سلامت ما وجود ندارد. ارقام جالب، رنگ های پرطراوت چارد به سرعت شناسایی شدند که شامل برگ های سبز تیره و رنگین کمانی از رنگ قرمز، صورتی و زرد در ساقه و رگبرگ ها دارد. که همه آن ها خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی یا هر دو را دارند. بهترین مزیت چارد، تنظیم قند خون بدن است.

سوئیس چارد قند خون را کاهش می دهد.

دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.

به عنوان یک منبع عالی برای ویتامین آ، ث و ای (مربوط به بتاکاروتن) و منگنز معدنی و منبع خوب روی و برخی آنتی اکسیدان هاست. در حالی که این آنتی اکسیدان ها فقط یک قسمت از فواید چارد هستند.

آنتی اکسیدان های چارد نقش ضد التهابی نیز دارند. گاهی اوقات با کاهش آنزیم های التهابی خطر ابتلا به التهاب مزمن را کاهش می دهند و گاهی اوقات از تولید پیام التهابی جلوگیری می کنند.

چارد به احتمال زیاد خطر ابتلا به چاقی، تصلب شرائین، دیابت نوع۲، فشار خون بالا و چندین نوع ورم مفصل را کاهش می دهد.

کمک سوئیس چارد به سلامت استخوان ها: چارد یک منبع خوب برای کلسیم و یک منبع عالی برای منیزیم و ویتامین کا است که به مقاومت استخوان ها کمک می کند. اگرچه امروزه بیشتر مردم از نقش کلسیم در سلامت استخوان ها اطلاع دارند ولی نقش ویتامین کا به همان اندازه شناخته شده نیست. ویتامین کا۱ فعال سازی بیش از حد استئوکلاست که باعث شکستگی استخوان می شود جلوگیری می کند. به علاوه، باکتری های هم زیست در روده ما ویتامین کا۱ را به کا۲ تبدیل می کنند که استئوکالین (پروتئینی غیرکلاژنی) را فعال می کند. استئوکلسین مولکول کلسیم در استخوان است. همه این ویتامین ها نقش و اهمیت این ویتامین را در سلامت استخوان ها نشان می دهد.

چارد یک منبع عالی از ویتامین آ، ث و کا، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم، ویتامین ای و آهن و منبع بسیار خوبی از فیبر، کولین، ویتامین ب۲، کلسیم، ب۶، فسفر و پروتئین است. منبع خوب اسید پانتونیک، روی، ویتامین ب۱، ب۳، فولات و سلنیوم است.

 

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید