کتاب یادگیری مبانی پیشگیری از خسارت آفات در گلخانه

خلاصه-کتاب-مبانی--پیشگیری-از-آفات-در-گلخانه-و-دانلود-کتاب
لیست عنوان

کتاب یادگیری مبانی پیشگیری از خسارت آفات در گلخانه، یک آموزش سریع به همراه عکس است.

گلخانه اگرچه محیط مناسبی برای رشد گیاهان میباشد، اما میتواند شرایط مناسبی را نیز برای فعالیت آفات فراهم ساخته و خسارت به مراتب بیشتری، نسبت به شرایط مزرعه، را برای محصولات در پی داشته باشد.

در این پست سعی شده راهکارهای قابل اجرا، کاربردی و البته کم هزینه ارائه شود، تا با اجرای آنها کاهش نسبتا پایدار در خسارت آفات رخ بدهد.

استفاده از راهنما و معرفی معرفی سموم آفت کش سبزیجات و گیاهان جالیزی میتواند به انتخاب و استفاده درست سم کمک کند. اما این استفاده به ظاهر ساده در محیط بسته ای مثل گلخانه میتواند منجر به مقاوم شدن آفات گلخانه گردد. در گلخانه آفات به دلیل امکانات بهتر برای رشد، سریعتر رشد میکنند و مواد شیمیایی هم بیشتر استفاده میشود.

اما یادتان نرود، خیلی از سبزیجات مصرف تازه خوری دارد، یعنی پس از چیدن بلافاصله به مصرف انسان میرسد. آیا در هر زمانی میتوان از این سموم استفاده نمود؟ یا باید صبر کرد تا دوره کارنس سم تمام شود؟ پس از روشهای کنترل جمعیت آفات بایستی به خوبی آگاه باشیم.

برخورد با آفات و استفاده از راهکارها با شرایط موجود در مزرعه متفاوت است.

در این کتاب اول به سراغ یک جزء بزرگ یعنی گلخانه میرویم. گلخانه دارای  دریچه هایی برای تهویه هوا و درب ورود و خروج افراد است. یکی از توصیه ها در کتاب یادگیری مبانی پیشگیری از خسارت آفات در گلخانه آنست که سالنهای گلخانه به هم متصل نباشند. اگرچه مدیریت چندین سالن که به هم راه دارند برای سرمایش و گرمایش و … راحت تر است اما گسترش آفات نیز از یک سالن به سالنهای کنار آن ساده تر است.

پس  بهتر است این گونه مجتمعها به صورت چند گلخانه مجزا (هر گلخانه شامل چندین واحد متصل به هم) احداث و مجموعه آنها توسط یک راه رو به هم ارتباط پیدا کنند.

راهرو ورودی چند سالن گلخانه دیواره ها از جنس پد میباشند

یکی از پیشنهادات دیگر در کتاب یادگیری مبانی پیشگیری از خسارت آفات در گلخانه، استفاده از یک فضای کوچک در دربهای ورودی است. یعنی با بازکردن درب بلافاصله وارد گلخانه نشویم. بلکه ابتدا وارد یک فضای کوچکی شویم و پس از طی مسافت کوتاهی، به درب دیگری برسیم که ما را به گلخانه وارد نماید.

همانطور که در بالاتر گفتیم ، گلخانه دارای دریچه هایی برای تهویه است. از توری ضد حشره برای این دریچه ها استفاده نمایید. این توریها در محل دریچههای تهویه، محل نصب هواکشهای و هر منفذ دیگر نصب میشوند.  توریهای معمولی فقط از ورود آفات با اندازه بزرگ جلوگیری میکنند.

توری ضد حشره، دارای روزنه های بسیار ریز با ابعاد ۱۵۰ میکرون، یا مش شماره ۱۰۰ است و میتواند جلوی نفوذ آفات بسیار ریز حتی تریپسها را بگیرد. 

توری ضد حشره به خوبی میتواند جلوی ورود آفات را در فضایی بگیرد. ممکن است شما در خانه بخواهید برای دریچه هایی همچون درب بالکن و پنجره ها استفاده نمایید. توری ضد حشره را میتوان برای جلوگیری از حمله آفات به قلمه ها در داخل یا بیرون خانه  استفاده نمود.

توری-ضد-حشره-معمولی-برای-آفت-حشره-کامل-مانند-بیدگوجه-فرنگی-مناسب-است

آیا نصب توری ضد حشره در گلخانه مشکل ایجاد میکند؟

برای پاسخ سوال و ادامه متن به صفحه بعد بروید

آیا نصب توری ضد حشره در گلخانه مشکل ایجاد میکند؟

بله، با نصب توری ضد حشره، ورود جریان هوا کم میشود و تهویه گلخانه دچار مشکل میگردد.

پس برای حل مشکل نصب توری ضد حشره و جریان هوا در گلخانه چه کاری باید انجام داد؟

ابعاد دریچه ها را بزرگتر را در نظر بگیرید، یعنی سطح دریچه ای که توری با منافذ ریز روی آن نصب میشود، سه برابر سطح دریچه بدون توری باشد.

تغییر ابعاد فنها و پدها مشکل است، قرار دادن یک محفظه بر روی آنها و نصب توری در اطراف آن میتواند در ورود و خروج جریان هوا موثر باشد.

استفاده از توری ضد حشره در برخی از کشورها که دمای هوا برای کشت در تمام سال مناسب است مانند اسپانیا و مراکش ، بجای پوشش پلاستیکی برای تمام سطح دیوارهها و حتی تمام سطح گلخانه ها نیز استفاده میگردد. این نوع پوشش در مناطق جنوبی ایران مانند جیرفت یا چابهار، نیز قابل بررسی و توصیه میباشد .

چگونه تهویه نامناسب گلخانه ، برای رشد آفات بهترین جا است؟

فعالیت و رشد و نمو کنهها در دماهای بالا بیشتر میشود. فعالیت و رشد و نمو کنهها در دماهای بالا بیشتر میشود.

توزیع یکنواخت دما در سطح گلخانه موجب رشد نامتناسب گیاهان میشود، و شرایط رشد جمعیت آفات فراهم نخواهد بود.

در گلخانه های با ارتفاع کم، دما بطور یکنواخت در سطح گلخانه پخش نمیشود، و جمعیت کنه حتی در فصل سرد در اطراف منبع گرمایشی چشمگیر است و مشکل ساز میشود و از طرف دیگر شدت آلودگی به آفاتی مانند سفیدبالک در سایر قسمتهای گلخانه، که دورتر از منبع گرما هستند، بیشتر خواهد بود. لذا در نظر گرفتن ارتفاع مناسب و نصب سیستم مناسب گرمایشی در یکنواخت کردن شرایط محیطی گلخانه بسیار موثر است.

شرایط در فصول گرم نیز باید با نصب سیستم مناسب خنک کننده ها مانند سیستم فن و پد رعایت شود.

ارتفاع مناسب گلخانه از یک طرف نور را به میزان کافی در دسترس گیاهان قرار می دهد و نیز موجب تهویه بهتر هوا در تمام محیط گلخانه بطور یکنواخت تر میشود.

با در نظر گرفتن ارتفاع مناسب امکان موفقیت آمیز بودن برنامه های کنترل غیرشیمیایی آفات نیز بیشتر خواهد شد.

چرا حشرات برگهای جوان را انتخاب میکنند؟

حشرات کامل که به مرحله تخم ریزی میرسند، برگهایی که کلروفیل یا رنگدانه سبز کمتری دارند را بر میگزینند. از این تمایل حشره ، کارتهای چسب  را ساخته اند. زیرا قسمتهای جوان گیاه و تله کارت چسب از نظر رنگی به هم شبیه هستند. برای حشره تریپس، از کارت آبی استفاده میشود.

نحوه قرارگیری کارت چسب برای جلب حشرات چگونه باشد؟

تله کارت چسب باید بطور هفتگی مورد بازبینی قرار بگیرد و در صورت نیاز، تعویض شوند تا روند جمعیت آفات مورد نظر بهتر مشخص گردد. برای برخی افات نحوه نصب تله در جلب بهتر آنها مهم است.

مثلا مگسهای مینوز بیشتر در تله کارت چسبی که بطور افقی نصب شوند، گرفتار میشوند. در حالیکه افقی و یا عمودی بودن تله در جذب سفیدبالکها تاثیر کمتری دارد.

ممکن است جمعیت آفات بصورت لکهای و دور از محل نصب تله ها وجود داشته باشد. پس  اعتماد صد در صد به این روش برای ارزیابی جمعیت آفات مناسب نیست.

آیا استفاده از نوار چسب یا کارت چسب نوری، معایبی نیز دارد؟

استفاده این گونه از تله ها، به دام انداختن تعداد بیشتری از عوامل مفید مانند زنبورهای پارازیتوئید را به دنبال خواهد داشت، که جنبه منفی نصب گسترده تله های رنگی در گلخانه میباشد.

اگر میخواهید درباره کارت چسب زردرنگ و آبی رنگ اطلاعات بیشتری به دست آورید، لینک زیر را بخوانید.

کارت زرد چسبناک گلخانه و خانه

نکات بهداشتی برای پیشگیری از حمله آفات

فضایی به عنوان عاری از گیاه در اطراف گلخانه به عرض ۳الی ۱۰متر در نظر گرفته شود. این فضا به ویژه برای جلوی درب ورودی بسیار مفید است. این کار را میتوان با شن ریزی انجام داد تا نیاز به استفاده از علف کش نباشد.

علفهای هرز درون گلخانه را باید وجین و سپس درون کیسه های مناسب ریخته و از گلخانه خارج کرد. زیرا ممکن است در اثر استفاده از علف کش برای حذف آنها، آفات از روی آنها به گیاهان اصلی منتقل شوند.

در پایان فصل باید بقایای گیاهی بدقت جمعآوری و حذف شوند تا از انتقال آفات به محصول بعدی جلوگیری گردد.

محیط گلخانه حداقل یک هفته قبل از کشت جدید کاملا خالی و عاری از هر نوع گیاه باشد. در این حالت میتوان امیدوار بود که مراحل نابالغ آفات از محیط گلخانه حذف و حشرات بالغ باقی مانده در اثر گرسنگی از بین رفته بروند در فصل تابستان بستن در و پنچره گلخانه های خالی از کشت، سبب بالا رفتن دما و در نتیجه مرگ و میر در آفات باقی مانده از کشت قبل میشود.

گیاهان مورد نظر برای کشت در گلخانه باید قبل از انتقال به درون گلخانه، به دقت مورد بررسی قرار گرفته و از عاری بودن آنها به آلودگی اطمینان حاصل شود.

محلی به عنوان محل پایش در نظرگرفته شود و گیاهان و نهاده ها قبل از قرارگیری در گلخانه در آن محل قرار داده شوند و بعد از اطمینان از سلامت و عاری بودن از آلودگی در محل اصلی قرار داده شوند. در غیر این صورت بهتر است محل گیاهان جدید مشخص گردد تا آلودگی احتمالی تحت نظر باشد .

یادداشت نوع آفت و تراکم آن نیز میتواند برای برنامه ریزی کارها موثر باشد، مثلا اغلب تراکم و تنوع آفات با پیشرفت مرحله رشدی گیاه بیشتر میشود. لذا آشنایی با روند ظهور و ایجاد خسارت آفات در مدیرت آنها بسیار مهم است.

در این پست به صورت خلاصه، ۷۰ درصد کتاب بیان شد. برای جزئیات بیشتر میتوانید کتاب را دانلود نمایید. برای دانلود کافیست، ایمیل خودتان را در کادر وارد نمایید.

[et_bloom_locked optin_id=optin_3]

برای دانلود کتاب یادگیری مبانی پیشگیری از خسارت آفات در گلخانه اینجا کلیک کنید.

[/et_bloom_locked]

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید