چگونه با گیاهان دارویی جلوی تکثیر قارچها را در محیط کشت گیاهان بگیریم؟

لیست عنوان

در سال های اخیر به دلیل بروز برخی مشکلات ناشی از مصرف سموم شیمیایی گرایش زیادی به استفاده از پتانسیل بالقوه مواد بیولوژیکی در کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز ایجاد شده است. گیاهان طیف وسیعی از ترکیبات طبیعی با وزن مولکولی پایین تولید می کنند که این ترکیبات می تواند به عنوان راهکار موثر جهت کنترل بیماری های گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

در این پژوهش کارایی ۳ گیاه دارویی

مرزه (Satureja hortensis)،

مرزنگوش (Origanum vulgar)

و دارچین (Cinnamomum zeylanicum )

در کنترل چهار گونه مختلف قارچ Alternaria شامل (Alternaria alternata) و (A. tenuissima) و (A.brassicicola) و (A. solani) مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که اسانس گیاه دارچین حاوی ماده سینامالدئید و اسانس گیاهان مرزه و مرزنگوش حاوی ترکیبات فعال کارواکرول و تیمول می باشد که موجب جلوگیری از رشد قارچ می شود که میزان بازدارندگی اسانس از رشد قارچ بستگی به مقدار این ترکیبات فعال دارد.

آزمایشات درون شیشه ای نشان داد که در بین اسانس هایی که برای کنترل گونه های مختلف قارچ Alternaria استفاده گردید، اسانس مرزه دارای بیشترین اثر قارچ کشی می باشد که با توجه به اثر قارچ کشی قابل توجه اسانس این گیاه و کم خطر بودن آن برای انسان و محیط زیست به نظر می رسد احتمالا می تواند برای کنترل قارچ های بیماری زای گیاهی و یا حداقل به عنوان مدلی برای ساخت قارچ کش های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

پس خیلی ساده است اگر برگهای خشک مرزه را پودر نموده و عصاره گیری نماییم. یک روش که در خانه میتوان از آن استفاده نمود، آن است که ، یک قاشق غذاخوری مرزه پودر شده را در یک لیوان آب جوش قرار داده و به مدت ۲۴ ساعت صبر نمایید. سپس این محلول را با وسیله ای مانند جوراب زنانه صاف نمایید. سپس در داخل اسپری ریخته و به بستر قارچ زده اسپری نمایید.

دارچین نیز اثر قارچکشی دارد، اما اثر مرزه بسیار بیشتر از دارچین است. با توجه به تجربه میتوان مقدار مرزه مورد نیاز را از یک قاشق غذاخوری کمتر یا بیشتر نمود.

ارسال به واتسپ
ارسال در تگلرام
پست در توئیتر
ایمیل به دوستان
ارسال به اسکایپ
ارسال در فیسبوک
ارسال به لینکدین
ارسال در پینترست
Reddit
VK
OK
Tumblr
StumbleUpon
Mix
Pocket
XING
پرینت صفحه

عضویت در خبرنامه هیدروپونیک ایران

از آخرین اخبار جا نمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات در هیدروپونیک ایران برای هیدروپونیکیها برای گیاهان و گلخانه ها
تبلیغ در اینجا: طرح b2
تبلیغات-در-هیدروپونیک-ایران-برای-هیدروپونیکیها-برای-گیاهان-و-گلخانه-ها در اندازه 400 در 350
تبلیغ شما طرح b3

هیدروپونیک ایران در شبکه اجتماعی

محصولات فروشگاه هیدروپونیک ایران

پستهای وبلاگ هیدروپونیک ایران

هنوز در دوره های آموزشی هیدروپونیک ایران ثبت نام نکردید؟

همین حالا ثبت نام نمایید

دوره های آموزشی هیدروپونیک ، کشت بدون خاک
هیدروپونیک ایران

هیدروپونیکی شوید